Historia
Nasza szkoła powstała w lutym 1990 roku. Została założona z inicjatywy grupy specjalistów i rodziców dzieci niepełnosprawnych, które nie znalazły miejsca w żadnej z istniejących wówczas szkół w Krakowie. Dzieci te pozostawały w domu i potrzebowały wszechstronnej edukacji, terapii i opieki. Początkowo działaliśmy jako Szkoła Podstawowa Specjalna nr 150 przy Dziennym Ośrodku Adaptacyjno-Rehabilitacyjnym dla Dzieci Niepełnosprawnych. Obie instytucje (szkoła i ośrodek) zaczęły działać jednocześnie, w dawnym żłobku przy al. Dygasińskiego 25, nie przystosowanym dla osób niepełnosprawnych.
Edukacja i terapia osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, była wtedy zupełnie nową dziedziną.
Dlatego nauczyciele musieli szukać skutecznych metod pracy i rozwiązań organizacyjnych. Uczyli się przez doświadczenie oraz częste kontakty ze specjalistami z zagranicy, w szczególności:
Wypracowane przez nas metody i rozwiązania organizacyjne (wielodyscyplinarne zespoły nauczycieli, diagnozy umiejętności funkcjonalnych, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne) stały się wzorem dla wielu innych szkół. Nasi pracownicy przeszkoli ponad tysiąc nauczycieli z całej Polski w takich dziedzinach jak:
Obecnie zajmujemy dwa oddalone od siebie o ok. 2 km budynki – w naszym pierwszym budynku przy al. Dygasińskiego są młodsi uczniowie, natomiast starsi uczą się w budynku przy ul. Dobczyckiej. Szkoła nasza obejmuje edukacją, terapią i opieką ok. 120 dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 25 lat, głównie z niepełnosprawnościami sprzężonymi i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
W skład Zespół Szkół Specjalnych nr 11 w Krakowie wchodzą:
W naszej pracy szczególne miejsce zajmują: