[prettyfilelink size=”” src=”https://zss11.krakow.pl/?page_id=306584″ type=”pdf”]Dokumenty do pobrania[/prettyfilelink]
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka działa w Zespole Szkół Specjalnych nr 11 w Krakowie od września 2005 roku. Co roku obejmujemy opieką ok. 35 rodzin z dziećmi w wieku od 10 miesiąca do 10 roku życia.
W wielospecjalistycznej terapii uczestniczą dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami na podłożu zaburzeń neurologicznych, zespołów genetycznych, wcześniactwa oraz z innymi zaburzeniami rozwoju psychoruchowego o nieustalonej etiologii. Wiele spośród nich ma zaburzenia lub opóźnienia rozwoju poznawczego, mowy, dużej i małej motoryki, integracji sensorycznej, percepcji wzrokowej i słuchowej oraz rozwoju społecznego.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju tworzą:
- psycholog – opracowuje diagnozę psychologiczną dziecka ,prowadzi konsultacje oraz zajęcia terapeutyczne,
- pedagog specjalny – prowadzi zajęcia wspomagające rozwój dziecka,
- logopeda – zajmuje się terapią mowy i rozwijaniem umiejętności porozumiewania się oraz terapią karmienia,
- fizjoterapeuta – zajmuje się doborem pozycji dziecka, która umożliwia optymalną aktywność ruchową w czasie zajęć, prowadzi zajęcia ruchowe, pomaga w adaptacji środowiska domowego do potrzeb i możliwości dziecka.
Terapeuci podczas cotygodniowych spotkań:
- opracowują i aktualizują diagnozę umiejętności dziecka oraz indywidualny program wspierania jego rozwoju,
- poszukują aktywności pozostających w sferze najbliższego rozwoju dziecka,
- analizują na bieżąco postępy dziecka.
W strukturze zajęć znajdują się:
- indywidualne zajęcia dla dziecka w obecności rodzica, (czasem także rodzeństwa), które prowadzi pedagog specjalny z udziałem fizjoterapeuty,
- zajęcia specjalistyczne dla rodzica i dziecka, które prowadzi psycholog i logopeda,
- konsultacje specjalistyczne dla rodzica z psychologiem, logopedą i fizjoterapeutą,
- zajęcia grupowe dla dzieci oraz dzieci z rodzicami i/lub rodzeństwem,
- zajęcia w małych grupach terapeutycznych (2 – 6 dzieci), mające na celu przygotowanie dziecka do adaptacji w placówkach przedszkolnych,
- grupa wsparcia dla rodziców prowadzona przez psychologa.
Podczas zajęć stosowane są między innymi następujące metody terapii:
- komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) – wpiera rozwój mowy oraz porozumiewania się rodzica z dzieckiem,
- stymulacja wielozmysłowa – prowadzi u wielu dzieci do poprawy koncentracji uwagi, koordynacji funkcjonowania zmysłów, rozwija działania celowe,
- SI – poprzez specjalnie dobrane ćwiczenia stymuluje układ nerwowy do prawidłowego odbierania, przetwarzania oraz odpowiedzi na bodźce ze środowiska i własnego ciała,
- ruch rozwijający V. Sherborne – zwiększa orientację dziecka w schemacie ciała i przestrzeni, stanowi propozycję ciekawych form zabaw ruchowych z dzieckiem dla rodziców i rodzeństwa,
- elementy NDT – poszukiwanie pozycji umożliwiającej zwiększenie aktywności własnej dziecka podczas zajęć, dobieranie odpowiednich sprzętów (siedzisk, wózków),
- terapia karmienia – ustalanie zasad i sposobów prawidłowego karmienia dziecka przez rodzica,
- biofeedback – wpływa na poprawę zachowania i rozwój poznawczy, zwiększa koncentrację uwagi,
- wideotrening komunikacji – wskazuje na pozytywne elementy kontaktu dziecka z rodzicem.
Zajęcia prowadzone są przede wszystkim w formie zabawy przy użyciu pomocy dydaktycznych dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci.
Terapeuci poszukują, odkrywają i podpowiadają rodzicom między innymi:
- jak wspólnie spędzać czas z dzieckiem wspierając jednocześnie jego rozwój,
- w jaki sposób porozumieć się z dzieckiem z zaburzeniami mowy,
- jak dostosować sprzęt specjalistyczny do potrzeb dziecka,
- w jaki sposób wspierać naukę prawidłowego jedzenia i picia.
Każde dziecko ma od 4 do 8 godzin zajęć w miesiącu, zgodnie z Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z dnia 29 października 2013 r.). Konsultacje i zajęcia w zespole wczesnego wspomagania rozwoju są finansowane przez Urząd Miasta Krakowa, rodzice nie ponoszą z tego tytułu żadnych kosztów. Podstawą do ubiegania się o przyjęcie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, która jest wydawana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną właściwą dla miejsca zamieszkania dziecka.